Recensie: Rachels Verzet ~ Julie Thomas

9200000052023873

‘Vlak voor de oorlog staat een Joodse vrouw
  noodgedwongen haar baby af… ‘

Lees hier meer over dit boek…

* Dit boek is een roman. Verwijzingen naar historische gebeurtenissen, echt bestaande mensen en plaatsen zijn verzonnen. Andere namen, personages, plaatsen en gebeurtenissen zijn allemaal voortgekomen uit de verbeelding van de auteur. Alle personages van het Rode Orkest zijn echter echte mensen en ik heb hun echte namen gebruikt toen Kobi Voight ze had achterhaald. Ze hebben alle dingen die aan hen worden toegeschreven werkelijk gedaan en zijn gestorven als martelaren voor de goede zaak. De familie Horowitz, Rafael Gomez, de familie Voight en Maria Weiss zijn allemaal volledig fictief.
(Noot van de auteur)

‘De Australische Kobi Voight, een docent kunstgeschiedenis, verruilt voor een zomer Melbourne met Berlijn. Vlak voor zijn vertrek krijgt hij van zijn moeder een pakketje met oude brieven uit de erfenis van zijn grootmoeder. Ze zijn geschreven in het Hebreeuws en bevatten prachtige tekeningen. Zijn nieuwsgierigheid is meteen gewekt en hij laat de brieven in Berlijn vertalen. Hij ontdekt dat ze samen een liefdesbrief vormen van een moeder aan haar kind, dat ze voor haar eigen bestwil heeft afgestaan.

Wie is deze ‘Ruby’, de schrijfster van de brieven? En wat is er geworden van haar en haar kind? Terwijl Kobi al lezend ronddwaalt door Berlijn, bekruipt hem het gevoel dat hijzelf ook deel uitmaakt van deze geschiedenis _ van het wonderlijke web dat zicht uitstrekt van de Holocaust tot nu en dat nieuw licht werpt op zijn familie en zijn eigen identiteit.’

‘Rachels verzet” onthult meer van de schrijnende geschiedenis van de familie Horowitz, dan je in het begin doet vermoeden…’

‘Het is een verhaal over verschillende moedige mensen met een lange familiegeschiedenis. Over meerdere generaties die allemaal de gevolgen en de nasleep van de Tweede Wereldoorlog nog lang hebben gemerkt. Elk hoofdstuk is anders geschreven, het boek bevat o.a. brieven.’

‘In het begin vond ik het even wennen om erin te komen en de manier van schrijven te begrijpen, maar naarmate je doorleest begrijp je hoe de auteur het bedoeld heeft en snap je ook hoe de verhaallijnen lopen en vanuit welke personages. Denk wel dat dit een prachtig boek zou zijn om te verfilmen, film-waardig! Geen idee of die film er al is of ooit er komt, ik zou hem graag zien.
Het is een verhaal dat je wil uitlezen, op het einde kon ik het niet wegleggen en ik wilde en zou weten hoe het verder zou gaan. Het is prachtig, meeslepend en zeer geloofwaardig voor een fictieve historische roman. Je zit gewoon wel echt in het verhaal.’  ~ Debbie

Fragment:

‘Zelfs als we sterven, weten we dit: het zaad blijft ontkiemen.
Er mogen koppen rollen, maar de Geest zal de Staat bedwingen.
Het laatste woord
zal niet aan de galg en de guillotine zijn.
En de rechters van vandaag vertegenwoordigen niet
het oordeel van de wereld.’

Een met de hand geschreven gedicht van eerste
luitenant Harro Schulze-Boysen van de Luftwaffe.
Het werd na zijn executie op 22 December 1942
in zijn cel gevonden.’ …

Berlijn
 Juni 1942

Mijn allerliefste schat,

Mijn hand trilt terwijl ik hieraan begin, mijn eerste brief aan jou. Ik zal proberen niet te huilen, want dan vlekt de inkt en lopen de woorden misschien in elkaar over en kun jij ze niet meer lezen. Ik ben zo overstuur dat ik bijna niet weet wat ik moet schrijven. Ik hoop dat jij en ik op een dag samen kunnen gaan zitten om deze brieven te lezen en dat ik dan kan uitleggen wat ik niet kan schrijven.
Maar in mijn achterhoofd loert de angst dat ik er niet zal zijn en dat je ze alleen zult lezen. Misschien ben je dan wel een jonge vrouw, en ik word zo blij als ik eraan denk hoe mooi je zult zijn. Er is zo veel dat ik je wil vertellen, dat je moet weten. Als ik bedenk dat je al die dingen misschien wel nooit zult weten, krijg ik het gevoel dat mijn lichaam in tweeén zal breken en mijn tranen de kamer blank zullen zetten. Je kunt onmogelijk weten hoeveel ik van je houd, dat mijn hart in precies hetzelfde ritme klopt als het jouwe, ook al ben je niet meer bij me.  … ‘

Bedankje aan:  Vriendin op Facebook
Via hen won ik vorig jaar dit boek, via een winactie.

13238921_1438822446182456_5025542433297544580_n

Over de  schrijfster:
Julie Thomas woont in Cambridge, Nieuw Zeeland, en schrijft naast haar fulltime baan als scriptschrijver en filmproducer. Rachels Verzet kan – maar hoeft niet! – gelezen te worden als het vervolg op haar lovend ontvangen roman ‘De jongen, de viool en de meester’ over de familie Horowitz.

Voor wie haar andere boek ook wil lezen, dit is de cover:

9200000052023921

Dit boek is in diverse boekwinkels verkrijgbaar;