Recensie: De keukentafel van het NOORDEN ~ Yvon Jaspers

‘Fika, Hygge
en maak je
leven zo lekker
mogelijk’

Lees hier meer over dit kookboek:

Yvon 3
‘In De keukentafel van het Noorden toont Yvonne Jaspers haar passie voor de Scandinavische keuken. Een kookboek waar je dagelijks leven enorm van opknapt, vol maakbaar, betaalbaar, puur en vooral heerlijk eten. Geen haut cuisine, maar koken op open vuur, stoven, sudderen, vissen, paddenstoelen zoeken, vlierbloesem plukken en bakken. Van smushi tot smörrebröd, van kanelbullar tot kladdkaka. Vanaf nu geen dag meer zonder fika en nooit meer een winter zonder hygge.’

Yvon foto boek.JPG

‘In de pauze op mijn huidige werkplek, keek ik even snel op de computer op mijn Facebook profiel, bij mijn berichten. En op dat moment zag ik dat ik getagd was bij de win-actie op de Facebook-pagina van ‘De keukentafel van het Noorden’. Ik was 1 van de 5 winnaars 🙂  Echt een zeer leuke verrassing en ik was gelijk helemaal blij, enthousiast en nieuwsgierig naar haar kookboek. Het boek kwam al heel vlot erna met de post & ook nog gesigneerd!  Helemaal gaaf!

Yvon signeert

’s Avonds lag ik met het kookboek in mijn bed 🙂  De lay-out vind ik echt onwijs mooi gemaakt en dan heb ik het niet alleen over de cover. Goede fotografie/ afbeeldingen, de kleuren zo passend en sfeervol. ‘Je wil gelijk in het boek duiken’ ~ wat ik dus ook letterlijk die avond deed… Nu moet ik er wel bij zeggen, dat ik normaal niet heel snel met een kookboek in bed lig hoor, maar er staat meer in dit boek dan alleen de recepten. Ook kleine verhaaltjes tussendoor met extra informatie of de toelichting bij een recept. Als ook de uitleg over de belangrijke feestdagen/ tradities en de begrippen Fika en Hygge.. zeker een goed boek voor een ieder die een passie heeft voor de keuken van het Noorden. Mijn complimenten aan Yvon en haar hele team!

‘Een echte aanrader voor elke (thuis)kok/ bak liefhebber of  als je net als mij een Pepparkakor Koekiemonster bent!’   ~ Debbie : )

Mijn Favoriete Recepten Top 12:
‘Helaas heb ik door allerlei tegenslagen nu nog geen eigen huis(je) of eigen keuken. Maar zodra ik verhuis, verhuist Yvon haar boek lekker met mij mee 😉  Gisteren was ik opnieuw in het boek aan het lezen en werd ik weer net zo blij en enthousiast. Ik heb nu nog niet zelf iets gebakken, maar dat ga ik in de toekomst zeer zeker doen! En uiteraard deel ik mijn resultaten/ ervaringen dan op mijn ‘Doorgeef Recepten’ pagina op Facebook. Wel ken ik mijzelf goed genoeg om te weten welke recepten nu al mijn favoriet zijn;

1) Pepparkakor ~ Blz 104 /  kruidige koekjes met sinaasappelrasp;
‘Uiteraard staat deze bij mij op nummer 1, zoals al te raden was. Deze koekjes zijn zo lekker! Ken vooral de ‘Ikea variant’ en ken ze uit de serie/ film ‘Pippi Langkous’ echt een stukje jeugdsentiment.  En ik heb ze volgens mij al minstens 1 keer met een ander recept gemaakt. Dus vermoed ik, dat dit wel is mijn nieuwe favoriete recept kan gaan worden!’

2) Kanelbullar ~ Blz 46  / Kleine Kaneelbroodjes
‘love kaneelbroodjes’

3) Granolareep met lekker veel kaneel ~ Blz 22
‘ik en kaneel zijn wel een goede combi..’

4) Kladdkaka ~ Blz 56 / Supersnelle chocoladetaart … chocola is altijd goed!
Zie voor recept:
koop het boek 😉 of zie Kladdkakka Recept Facebook

22780258_1635434619810141_2639642140368795207_n

5) Nordic Appeltaartjes ~ Blz 117  / Wie houd er nu niet van appeltaartjes ?’
6) Kaastosti ~ Blz 88/89  / ‘Zien er op de foto heerlijk uit…’
7) Herfstige Groentetaart ~ Blz 129 ‘Ik zou hem dan wel net als de kinderen van Yvon met zachte geitenkaas maken 😉 ‘
8)
Köttbullar~Blz 141 & Groenteballetjes met groentespaghetti en tomatensaus~Blz 218
9) Palsternakkakakku ~ Blz 115 /
 Taart met pastinaak, kardemomcreme en hazelnoten…’
10) Roombroodjescake ~ Blz 110
11) Chocolademelk ~ Blz 62
‘met piment, kaneel en gember’
12) Koffie, met hazelnoot, karamel en room ~ Blz 49  …ik hou van karamel koffie!’
Heb voor deze favorieten lijst gekozen, omdat ik niet teveel wil weggeven, maar zo heeft een ieder die dit leest een beetje een idee… En voor de overige recepten koop haar boek: ‘Doen hoor!’

Yvon 4

Afgelopen koopzondag was Yvon o.a. bij de Bruna te Winterswijk om haar boek te promoten & signeren. Om haar te bedanken voor haar mooie kookboek, dat ik via de Facebook-actie mocht winnen. Ben ik erheen gegaan om haar als blijk van waardering en klein gebaar een kaartje en ‘Merci’ chocolaatjes te geven. Ik was de 1e en ook de 1e die iets kwam geven 😉  Yvon vond het een lief gebaar en ik kreeg nog een dikke knuffel. Erg leuk dat ik je kort ontmoet heb!’

Yvon & team: “Nogmaals onwijs Bedankt, dat ik 1 van de 5 gelukkige winnaars mocht zijn!’~ Liefs Debbie’

* Leuk dat de Boektournee ook langs Bruna Winterswijk kwam.
** Voor wie ook nog zijn/ haar boek wil kopen en/of signeren; hou de facebookpagina in de gaten, daarop staan de plekken waar Yvon nog meer met de Boektournee komt, zie de link onderaan deze blog!

fb-share-nl
Meer over Yvon:
‘Yvon Jaspers werd bekend als gezicht ‘Het Klokhuis’. Ze presenteert diverse tv-programma’s waaronder de kijkcijferhit: ‘Boer zoekt Vrouw.’ Daarnaast schreef ze columns voor Margriet en Viva en heeft ze de kinderboekenserie ‘Ties & Trijntje’ geschreven. Ook is ze al meer dan 12 jaar actief als ambassadeur van het Ronald McDonald Kinderfonds, waarvoor ze het kookboek Spaghetti op het Plafond heeft uitgebracht.’

Yvon 1

Dit boek is in diverse boekwinkels verkrijgbaar:
ISBN: