VERZET: ‘Wat Zou Jij Doen? …

31531293_2113677485363612_2284991376783310848_n

Al een aantal jaren zet ik mij in voor de vrijheid.
en schrijf ik elk jaar rond 4 & 5 mei een nieuw stukje met als thema: VRIJHEID!

Vrijheid is niet vanzelfsprekend!
En dus vind ik het belangrijk om hierbij stil te blijven staan.

2

 

Lees hier mijn bijdrage van 2018…

jaarvanverzet2-w400-h225-bg_w592_h333_bg

Uiteindelijk doken volgens het NIOD 350.000 Nederlanders onder (een record in bezet Europa), waaronder 25.000 Joden.

‘Zij zagen geen ‘Blauwe Lucht’
Zij waren niet vrij…’

Dit jaar staat overal in het teken van VERZET…
Zonder dat verzet…
Was er geen
VRIJHEID!

jaarvanverzet_w1200_h675_bg


2018 ‘JAAR VAN VERZET’

Verzet staat in 2018 centraal in herdenkingen, vieringen, musea en educatie. Het gaat daarbij om verzet tijdens de Tweede Wereldoorlog en ook de inspiratie die het ons nu nog biedt.

Het verzet tijdens de Tweede Wereldoorlog is nog altijd een bron van inspiratie. De ervaringen en de verhalen van verzetsstrijders kunnen ons helpen reflecteren op en leren omgaan met de vraagstukken van nu.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog was de rechtstaat buiten werking gesteld. Er was sprake van willekeur, vervolging, terreur en moord. Verreweg de meeste mensen probeerden er het beste van te maken en gingen zoveel mogelijk door met hun dagelijks leven. Een kleine groep kwam in verzet. Kwam op voor de rechten van anderen. Verzette zich tegen onrecht en onrechtvaardigheid.

Waarom ging men in verzet? Hoe gevaarlijk was het om in het verzet te gaan? Voor welke keuzes kwam men te staan? Wat kunnen wij daarvan leren? Vraagt deze tijd ook om mensen die tegen de stroom in opkomen voor de rechten van anderen? Wat betekent dit voor onze vrije, open, democratische rechtstaat? Deze historische en actuele vragen staan centraal tijdens het Jaar van Verzet.

resist-garywaters-frankrijk.jpg

Fragmenten uit de jaarthematekst:

Omgekeerd ziet Levinas het ontwijken van de blik van de medemens als het begin van alle geweld. Anders gezegd: in een samenleving waarin men ophoudt verantwoordelijkheid te nemen voor de ander, is de menselijke waardigheid gedoemd verloren te gaan en is ieder mens overgeleverd aan zichzelf, te midden van willekeur en rechteloosheid. Dit geldt zowel voor gebieden waar oorlog is als voor landen waar vreedzaam wordt samengeleefd.’

‘Wat zou ik doen wanneer er een beroep op mij wordt gedaan, wanneer ik zie dat de waardigheid van de ander in het geding is? En hoe ver strekt mijn verantwoordelijkheid, welke middelen zijn gerechtvaardigd, welke gevolgen, voor mijzelf en voor anderen, vind ik aanvaardbaar? En hoe kies ik een kant als mijn eigen toekomst onzeker is?

Op onze zoektocht naar antwoorden kan de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog ons helpen, juist omdat die oorlog, met al zijn verschrikkingen, in zo veel opzichten nog dicht bij ons staat. Een bezoek aan een museum, het bijwonen van een herdenking of het lezen van een boek kan het beginpunt van zo’n zoektocht vormen, maar is niet voldoende. Waar het om draait is na te denken over de wereld van toen én de wereld van nu, en dan over te gaan tot zelfonderzoek, met als belangrijkste vraag: in hoeverre sta ik werkelijk open voor het beroep dat de ander op mij doet?’ 

2015-46-verzet-nederland-ws-medium

VERZET: ‘Wat Zou Jij Doen? …

Zou je durven opstaan?
Zou je durven schreeuwen?
Als er eigenlijk van je wordt verwacht…
Stil te zijn en blijven
Dag en nacht

Verander jij je identiteit en naam?
Fiets je rond met je fietstas vol verzetskranten?

Al is het met gevaar voor je eigen leven…
Vechten vluchten bevriezen…
Of gewoonweg willen overleven
En niemand verliezen.

Zou jij Joodse mensen helpen?
Geef jij onderdak aan een geallieerde piloot?
Alles behalve groot…
Een mens ‘een schuilplaats’ aanbieden
Met altijd de naderende angst voor verraad en de dood

Zou jij overgaan tot gewapend verzet tegen de bezetters?
Zou jij een generaal of verrader doodschieten?

Ook als er sancties zullen komen
Een razzia of misschien,
… wel veertig onschuldige mannen op een rij doodgeschoten,
vlakbij de bomen…

Zou jij het besluit nemen onder te duiken?
Of zou jij je aansluiten bij het verzet? …

‘Wat Zou Jij Doen? …’

 ~ Geschreven door:  Debbie. S

* Laat gerust een reactie hieronder achter; wat JIJ denkt dat je ZOU doen… 

whatwouldyoudo-annederenne-frankrijk

GEEF VRIJHEID DOOR!

jaarthemasite2017


BRONVERMELDING EN OVERIGE LINKS:

Hier staan mijn geschreven teksten van de voorgaande jaren: ‘Vrijheid geef je door!’
Blauwe Lucht: 2017 ~ ‘Blauwe Lucht’
De jaarthema tekst, geschreven door:  Jaarthema tekst door: Frank van Vree
Comité 4 en 5 mei: Nationaal Comité 4 en 5 mei
Bron cartoons & meer info rondom 4 & 5 mei:
Cartoons 2018
Open Joodse Huizen: Website: Open Joodse Huizen
Boekenweek; Op reis en lezen met: ‘Gezien de Feiten’…
( mijn indrukwekkende historische Joods Culturele Dag te Amsterdam…)
Holocaust Namen Monument: Holocaust Namen Monument
Artikel 10 grote Nederlandse Verzetshelden: 10 Verzetshelden…

 

jaarthemasite_w1200_h675_bg


Denk aan hen die hun levens gaven voor ons…’

18221745_1199570563502521_8172505327089699119_n

IK HERDENK OP 4 MEI en
IK STA OP 5 MEI STIL BIJ de VRIJHEID, JIJ OOK?

#GeefVrijheidDoor #VrijheidGeefJeDoor ~ SpreadLove ❤ HEB LIEF !

 

18222198_10154311261552391_1715809988711291260_n.jpg

 

© Debbie S     De nacht van 02-05-2018 ~ 03-05-2015

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s