Recensie: Mijn moeders strijd ~ Murat Isik ~ Het Boekenweekessay 2019 ~

43508717._UY2244_SS2244_

Lees hier meer over deze Boekenweekessay …

‘Deze had ik al een tijdje uitgelezen,
dus hadden jullie deze nog van me tegoed ūüėČ … ‘

‘In Mijn moeders strijd¬†beschrijft Murat Isik de onvermoeibare emancipatiestrijd van zijn moeder Aynur, die geboren wordt in een conservatief dorp in Oost-Turkije en opgroeit in de kuststad Izmir. Ze verzet zicht tegen haar achtergestelde positie als vrouw en probeert de regie over haar leven in eigen hand te nemen.
Hoe moeilijk dat is, blijkt wanneer haar broer haar eerst zonder overleg tewerkstelt als huishoudelijke hulp en haar daarna tegen haar wil probeert uit te huwelijken. Aynur komt in opstand en trouwt een man met wie ze wel een toekomst voor zich ziet, maar het wordt een moeizaam huwelijk.

Begin jaren tachtig komt ze met haar gezin terecht in de Amsterdamse Bijlmer, waar ze sociaal ge√Įsoleerd raakt. Tegen de verwachtingen in besluit Aynur zich te emanciperen, waardoor ze zich van de vrouwen in haar omgeving onderscheidt. Waarom deed ze dat en welke obstakels moest ze daarbij overwinnen? …¬†

‘Zelf vond ik het een heel fijn boekje om te lezen. Het is niet dik, dus het leest makkelijk weg. Het verhaal kan zeer inspirerend zijn voor eigenlijk elke vrouw en in het bijzonder vrouwen die in soortgelijke situaties zitten of een strijd kennen in welke andere vorm dan ook. En wat ik ook erg mooi vond het verlangen naar boeken, boeken die zijn moeder graag wilde lezen, over wat haar motiveerde en inspireerde. Deze essay is dan wat mij betreft een aanrader en must read!¬†¬†~ DS

Fragment:
‘ Een verhaal dat veel zegt over die tijd en de verhoudingen binnen ons gezin, speelt zich af tijdens een politieke bijeenkomst van linkse Turken in Nederland, waar mijn moeder pas na lang aandringen mee naartoe mocht van mijn vader.
‘Tijdens die bijeenkomst zag ik een paar boeken van de Turkse schrijfster Duygu Asena liggen bij een boekenkraam. Ik had vlak daarvoor een inspirerend interview met haar gelezen in een Turkse krant. Ze was een sterke vrouw, een feministe die kritisch schreef over de achtergestelde positie van vrouwen in de patriarchale cultuur van Turkije. Haar boek De Vrouw heeft geen naam¬†was er een bestseller en werd een paar jaar na verschijnen zelfs verboden omdat de Turkse staat het te opruiend vond. Ik wilde dat boek heel graag kopen, maar had geen geld bij me. Ik vroeg je vader daarom het boek van Asena voor mij af te rekenen. ‘Dat is rommel‘, zei hij op minachtende toon. ‘Je moet je kop niet vervuilen met die feministische troep’. Hij was waarschijnlijk bang dat ik na het lezen van haar boek kritischer zou worden. Ik antwoordde ge√ęrgerd dat het geen rommel was en dat Asena een veelgeprezen schrijfster was. ‘En jij noemt jezelf communist? voegde ik eraan toe. Ik wees hem erop dat hij zelf iedere week boeken voor zichzelf kocht van ons geld. En nu ik een keer een boek wilde, schoffeerde hij me. We kregen ruzie toen hij daar, te midden van al die mensen, verderging met het afkraken van Asena en haar werk. Hoe kon hij het mij ontzeggen haar boek te lezen? Ik vond het vernederend en was woest. Het boek heb ik niet gekregen. Ik was het mede hierdoor echt zat om financieel afhankelijk van hem te zijn.’

Over Murat Isik:
Het boekenweekessay 2019 is dit jaar geschreven door Murat Isik. De winnaar van de Libris Literatuur Prijs 2018 en de Boekhandelsprijs 2018.

Het schrijven van het Boekenweekessay loopt voor Isik uit op een onverwacht zelfonderzoek wanneer hij zijn relatie met zijn moeder kritisch bevraagt, en leidt zo tot verrassende inzichten.

Murat Isik (1977)¬† won met zijn roman Wees onzichtbaar (2017) de prestigieuze Libris Literatuurprijs 2018 en de Boekhandelsprijs 2018. Wees onzichtbaar werd daarnaast uitgeroepen tot NRC Boek van het Jaar 2017 en was volgens de lezers van Bol.com het beste boek van 2017. De roman werd ook genomineerd voor de BNG Bank Literatuurprijs en de Halewijnprijs. Isik debuteerde in 2012 met de roman ‘Verloren Grond’. Hij won er de Bronzen Uil Publieksprijs mee en werd genomineerd voor de Academica Literatuurprijs. Verloren grond werd vertaald in het Duits, Zweeds en Turks.

download

Dit boek is in diverse boekwinkels verkrijgbaar:
ISBN Nummer:  9 789059 654709